Koncentraci, tedy schopnost cíleně a trvale soustředit pozornost na danou činnost, považujeme za základní předpoklad pro výkon tzv. hluboké práce. Jedná se o stav nerušeného soustředění, při kterém využíváme potenciál své mozkové kapacity na maximum. Z tohoto úsilí vychází nejhodnotnější výsledky naší práce, a zároveň se při něm dostavují pocity smysluplnosti z toho, co je náplní. Pokud jsme schopni se plně soustředit na prováděný úkol, naše práce bude jen obtížně reprodukovatelná, což ji činí jedinečnou, a zároveň si lze osvojit i komplikované činnosti rychleji, než když vykonáváme práci pouze povrchově. Dobrou zprávou je, že umění hluboké koncentrace si lze cíleně osvojit a poté ho i trénovat. Pojďme si nyní představit, jak na to.
Základy schopnosti ponořit se plně do práce stojí na předpokladu vytvoření stabilních pracovních návyků a rituálů, dále se týká také okruhu efektivního plánování povinností a systematičnosti. Pokud vtiskneme našemu pracovnímu dni předem stanovenou strukturu, kterou budeme schopni dlouhodobě dodržovat, adaptuje se náš mozek na pracovní zátěž i potřebné tempo. Stručně řečeno, jedná se o vybudování takového zvyku, který si postupnou úpravou na míru dotvoříme do nejlépe vyhovující podoby. Pravidelný pracovní rytmus nám dodá potřebnou energii, takže ji nemusíme plýtvat na otázky, zda a kdy hluboce pracovat. Mimo jiné nám pomůže získat kontrolu nad trávením času a usměrní pozornost od mnoha rozptýlení usilující o naši přízeň.
Tipy ke zlepšení pracovní koncentrace
1. Vytvořte si pravidelné pracovní rituály.
Z dlouhodobé perspektivy nestačí silná vůle, je potřeba denního programu, při kterém zvážíte následující otázky:
Kde a jak dlouho pracovat (místo a konkrétní časový rámec)?
Jak bude vypadat struktura práce po jejím zahájení?
Jak se v průběhu udržovat v chodu (jak si udržet energii na soustavné soustředění)?
Čím ohraničit začátek a konec rituálu?
2. Vybudujte si pracovní zvyk.
✓
Koncentrujte se na to skutečně nejdůležitější, realizujte spíše méně důležitých cílů.
Cíle musí být konkrétní.
✓
Ambiciózní cíle slouží jako motivace pro schopnost se soustředit.
3. Sledujte průběžně úspěšnost v dosahování cílů dle předem stanovených konkrétních měřítek.
✓
Stanovte si průběžné menší cíle. Odškrtáváním úspěšně dokončených jednotlivých cílů, zvýšíte svou angažovanost na úkolu a snadněji udržíte svůj výkon.
Kooperace v týmu na společném úkolu a sdílení aktuálního stavu dokončených i nedokončených úkolů, motivuje ke splnění své části úkolu.
4. Připravte si strategii ukončování pracovního dne, tzv. vypínací rituál.
✓
Odtrhněte se od pracovních starostí tím, že si projdete nedodělané úkoly a vytvoříte si sled konkrétních kroků / postup, jak další dny navázat na jejich dokončení.
Zaznamenejte si postup na předem určené místo, kam se později vrátíte a budete pokračovat v jejich plnění.
✓
Stanovte si signál, může se jednat o libovolnou frázi, který definitivně uzavře tok myšlenek na práci pro dnešní den.
5. Soustřeďte se na věci, které fungují.
6. Zasaďte rozhodující úder nedokončeným úkolům.
Vyhraďte si pracovní den na splnění nedokončených úkolů.
✓
Připravte si dopředu vše, co budete k práci potřebovat (včetně občerstvení).
Dopředu si stanovte na hodiny přesný harmonogram a cíle (buďte co nejvíce konkrétní).
✓
Úkoly mějte přehledně sepsané na seznamu a ty splněné si postupně odškrtávejte
✓
Dělejte si přestávky v pravidelných intervalech, zkuste se během pauzy protáhnout či projít.
✓
Dopřejte si odměnu za dobře odvedenou práci.