Přijetí změny

Dnešní pracovní podmínky vyžadují od zaměstnanců značnou flexibilitu v oblasti plnění úkolů i časového uspořádání, ale také rozvoj schopnosti pracovat pod tlakem a neustále se přizpůsobovat proměnlivým podmínkám. Výhoda zvládnutí těchto nároků spočívá ve větším posílení stresové odolnosti, což považujeme za jeden z aspektů, který lze trénovat a udržovat tak mozek neustále v kondici. Zvýšená adaptabilita i schopnost celkově reagovat na změny nových podnětů otevírá širší perspektivu dalším možnostem nejen v rámci profesního směřování. Pomocí otevřenosti vůči zkušenostem se dokážete lépe vypořádat s překážkami a přizpůsobovat se pracovním problémům, což vede k adekvátnímu řešení potencionálně konfliktních situací. Pokud budete otevřeni přijímání nových možností, můžete také zlepšit své sociální vztahy a navazovat efektivnější způsoby komunikace. Nebojte se tedy s novými možnostmi uplatnění experimentovat a neustále si hledat nejvhodnější cestu pro budoucí směřování. Následující rady vám mohou pomoci na cestě k otevírání jiných možností a překračování dosavadních limitů.


Jak na změny

1. Vystupte z komfortní zóny změnou pracovního prostředí.
 získáte tím nový podnět pro mozek, budete tedy schopni hlubšího soustředění na danou práci, protože začnete považovat úkol za jasnou prioritu. Změna může představovat novou motivaci a energii k splnění vytyčeného cíle. Další benefit tohoto zásahu spočívá ve snížení tendence k prokrastinaci, protože zafunguje vědomí vyššího závazku vůči naplnění cíle a dojde k uvolnění potřebné mentální kapacity.

2. Využijte spolupráce s kolegy.
Přítomnost dalších kolegů, kteří pracují na společném projektu, zvyšuje kreativitu nápadů při zachování podmínek hluboké soustředěnosti. Vhodným řešením je také využití společného prostoru pro zápis nových podnětů, kam může každý člen přispívat, a zároveň mají tuto plochu všichni na očích.
 
3. Stanovujte si neustále nové výzvy bez ohledu na předmět činnosti.
Pokud překonáte počáteční obavy z nových situací, posílíte tím svou mentální odolnost a zvyšujete šance na možnosti se hluboce koncentrovat na danou činnost. Pokud se dostanete do stavu plného ponoření tím, co děláte, stane se pro vás dotyčná činnost smysluplnější.

4. Buďte kreativní v realizaci předem připraveného plánu.
Před začátkem pracovního úkolu je nepochybně nutné si stanovit dílčí kroky k jeho naplnění, nebraňte se však průběžným změnám, zvlášť pokud si po jejich implementaci všimnete přínosů pro váš cíl. Vyzkoušejte alternativní cestu a nechte se překvapit výhodami vyplývajícími z odklonu od původního plánu. Zároveň mějte i při drobných odchylkách neustále na paměti, čeho chcete dosáhnout.

5. Pokuste se provést tzv. přerámování vzorců chování.
Sledujte určitou dobu své pravidelné zvyky v chování vztahující se k pracovnímu prostředí a identifikujte ty negativní. Jejich užívání nese samozřejmě svůj význam v pracovním životě, obvykle plní funkci ochrany. Pro odhodlání vzdát se toho, co vás brzdí, je potřeba si uvědomit, že i tyto způsoby jednání mají své přínosy, které ovšem lze efektivně nahradit. Zamyslete se proto nad tím, co se stane, když se přestanete chovat určitým způsobem a jakým přínosnějším vzorcem lze toto jednání nahradit, aniž byste se připravili o výhody. Pokud se vám povede spojit několik takových pozitivních vzorců, můžete dosáhnout celkově efektivnějšího životního stylu.
 
6. Mapujte své pracovní kroky, zaznamenávejte si své vytyčené a dosažené cíle i způsoby překonávání překážek.
Pravidelně hledejte slepá místa vašeho úsilí a reflektujte změny, abyste byli otevřeni novým modifikacím řešení problémů. Zkušenosti z minulých projektů vám poslouží jako poučení pro pružnou realizaci dalších úkolů.

7. Provádějte analýzu vzniklých problémů.
Tento krok pracuje s naplněním vašich očekávání a efektivně vás posune o krok blíže k dosažení úkolů. Zvláště při práci v týmu si přesně stanovte, co a kdy má který člen mít hotové a následně průběžně kontrolujte výsledky. Nezapomeňte také domluvit klíčové milníky sloužící jako ukazatele toho, že práce pokračuje tak, jak bylo naplánováno. Ujistěte se, že všichni členové týmu znají své dílčí úkoly a vědí, co přesně udělat pro jejich naplnění. Nevynechejte ani významný aspekt diskuse nad překonáváním překážek, protože může přinést nevšední řešení. Úkoly pečlivě poznamenávejte tak, aby je všichni kolegové měli k dispozici a mohli flexibilně reagovat na aspekty, které nefungují.

8. Nebojte se experimentovat a překonávat staré zvyky.
Neustále se snažte identifikovat prostor pro zlepšení, kterému je potřeba věnovat více času.  Pamatujte, že nejadekvátnější strategii naleznete skrze střídání dostupných metod a můžete se tak vyhnout případnému neúspěchu.

9. Sledujte svůj denní vzorec nakládání s časem.
Pokud budete dlouhodobě mapovat využití času přes den, pravděpodobně naleznete určité úseky, ve kterých nevyužíváte svůj čas efektivně. Následně se můžete pokusit o změnu s vědomím, že pro začátek stačí udělat první malý krok (může se například jednat o limitování času stráveného na sociálních sítích). Nezapomínejte rovněž na zařazení aktivního i pasivního odpočinku do denního harmonogramu.

10. Všimněte si okamžiků, kdy se vám nejvíce daří, a uvědomte si, co konkrétně stojí za úspěchem.
Zde platí, že zaměřit se na pozitiva pomáhá navození produktivního stavu při práci. Mapujte své vlastní přednosti, o které se v osobním i pracovním životě opíráte, a zamyslete se nad tím, jak je nejvhodněji uplatnit na cestě za splněním cíle.