Psychosomatika

Jak se naše psychika protíná s naším tělesným zdravím? Můžeme začít stresem. Když jsme ve stresu, tělo vylučuje stresové hormony,  vypíná některé receptory, zrychlí se nám tep. Úplně cítíme, jak nám tluče srdce, začneme se potit, sevře se nám žaludek, stáhnou se nám svaly… a to všechno je energeticky docela náročné. Tělo je jako auto, u kterého jste sešlápli plyn k podlaze a rozjeli ho na maximální výkon. Pokud zažíváme stresy často, je to stejné, jako když to auto rozjedeme na maximum několikrát denně. Následky jsou zřejmé - u auta i u našeho těla začnou různé důležité součástky jevit známky opotřebení, začnou zlobit a někdy přestanou fungovat.

Pokud vás trápí:

- časté bolesti hlavy nebo migrény
- zažívací potíže, bolesti žaludku, dráždivý tračník
- bolesti zad, kloubů a svalů
- vysoký krevní tlak, bušení srdce
- sexuální obtíže
- nespavost, nadměrná únava
- ekzémy či vyrážky
- hodně často chytnete nějakou infekci
- nebo máte nějakou jinou nemoc

a už jste se opakovaně ptali lékařů, prodělali různá vyšetření a nic vám nenašli?

Občas si říkáte:

„Nikdo mi nevěří, že mě to opravdu bolí, asi si myslí, že si vymýšlím.“
„Nechápu, že nemohou přijít na to, od čeho to mám.“
„Co to se mnou je, kde se ta bolest bere, proč je mi tak často špatně?“
 

Pak můžete mít psychosomatické onemocnění. Psychosomatická onemocnění často vznikají nečekaně, jakoby bez příčiny, obvykle jsou chronická, trvají dlouho a lékaři si s nimi mnohdy neví rady. Naše tělo někdy reaguje na stres nebo zranění duše tím, že onemocní. Zraněná duše nebolí, ale bolí tělo. Nicméně léčit se potřebuje duše, aby tělu bylo zase líp. Zraněná duše se léčí se pomoci psychoterapie. Pokud máte podezření, že by vaše obtíže mohly být psychosomatické, nebo jen nevíte, co s vámi je, cítíte se tak nějak divně, domluvte si osobní, telefonní nebo on–line konzultaci s psychologem. Psychosomatických onemocnění je celá řada, není lehké určit, zda vaše onemocnění je nebo není psychického původu.
Nepodceňujte svoje obtíže, vždy se jděte poradit i s lékařem. Říkat si „to je jen od nervů, to přejde“ nebo „až přejde ten stres, bude mi líp“ může být nebezpečné.


Jak předcházet psychosomatickým onemocněním

1. Pravidelný spánek. Když spíme málo nebo nepravidelně, zpomalujeme si regeneraci organismu a rozkládání stresových hormonů.

2. Sport. Sportem, zvláště pokud je to sport aerobní, jako běh, cyklistika, plavání a podobně, totiž stresové hormony spalujeme a místo nich se nám vyplavují do organismu endorfiny, neboli „hormony dobré nálady“.
3. Účinná relaxace. Ať už je to činnost, u které relaxujeme, někdo hraje na piano, někdo si čte, nebo přímo relaxační technika, od jógy a meditací po autogenní trénink.
4. Správná strava a dostatečný přísun minerálů a vitamínů.